marți, 4 februarie 2014

O idee absurda dovedita a fi geniala

Cred ca in general structura omului e in asa fel incat sa aibe nevoie mereu si mereu de cate cineva care sa-l comande, sa-l conduca. Omul pare a nu fi in stare sa faca ceva, indifernt ca e vorba de o munca, o plimbare, o casa etc  daca nu ii spune altcineva ca trebuie sa munceasca intr-un anume fel, ca e shic sa se plimbe nu stiu pe unde, sa poarte nu stiu ce fel de haine etc. M-am tot intrebat de ce am avut noi, oamenii, nevoie de politicieni. Ma intreb pentru ca schema mi se pare absurda . Adica : vin niste unii, in general care nu au prea multe merite in viata personala dar au mult tupeu si multa nesimtire si iti spun asa: bai prostilor, uite eu vreau ca voi sa-mi dati mie pe mana banii vostrii , viata voastra si a familiilor voastre si eu sa decid in numele vostru ce vreau sa fac cu ceea ce mi-ati dat. Dupa ce mi-ati dat toate astea eu ma numesc demnitar ca d'aia v-am prostit sa-mi dati tot si voi va transformati intr-o sursa inepuizabila de bani, foloase si huzur pentru mine. Daca vreunul dintre voi se ridica impotriva mea pun pe el hoardele de pretorieni pe care ii comand cum vreau pentru ca eu le impart bani din banii vostri. Asa ca voi, prostilor, taceti si trageti cat mai mult pentru bunastarea mea si a acolitilor mei. Fara vaiete ca pun pretorienii pe voi. Si dupa ce va calaresc vreo 4 ani vin iar si va cer sa ma lasati sa fiu demnitarul vostru si voi sigur, sigur veti fi de acord .De ce? Pentru ca nu sunteti capabili sa va coordonati singuri . Pentru ca nu sunteti in stare sa discerneti intre bine si rau, intre ceea ce va face bine si ceea ce va omoara. Apare apoi un altul care se vrea si el plin de onoruri si ceata incepe sa strige, neinvatata minte ca si-a luat-o de mii de ani, ca uite de asta avem nevoie. pe bune? Chiar asa? Dar de ce am avea nevoie de el?Nu putem sa ne ducem singuri lingura la gura?

Un comentariu:

  1. Cred ca ridici o intrebare ff buna. Presupun, asa lamodul ff vag ff general si realmente speculativ ignorant, ca intentia de baza este una buna, si anume pt a incerca de a se evita riscul ca intr-o societate fara leadership politic-administrativ, anumite grupuri de oameni mai puternici sa ajunga sa exploateze in moduri chiar crude si si mai injuste alte grupuri de oameni mai vulnerabili. Nu de mult am citit insa pe Internet despre un ganditor islamic din perioada de glorie din Evul Mediu a islamului ceva mai destept, Ibn Khaldun, din sec 14, despre care un profesor britanic de politologie reputabil in vremurile mai apropiate de noi ale sec 20, Gellner, a zis ca a dat poate cea mai buna definitie posibila a ceea ce este un guvern, "o institutie care previne,sau aspira sa previna, injustitia, cu exceptia celei/celor comise de ea insasi." (Si de aceea, scria Ibn Khaldun, in concluzie, ca fiind totusi un rau, desi un rau necesar, guvernul sau in fond puterea lui, o putere a unor oameni asupra altor oameni, trebuie ingradita, restransa cat mai mult posibil, in moduri cat mairationale, dar desigur nu total desfintata.)

    RăspundețiȘtergere